onsdag 3 december 2008

Förra veckans – sjalspecial!

Grattis kamrater!
Förra veckan trodde ni att ni skulle få gå utan sjalspecial, men här kommer ett postumt inlägg:


Sjal med keps - kombinationssjalen!

Här avfotograferad bärandes av mig i lånta fjädrar på vårbergs tunnelbanestation.
Jackan och sjalen tillhör Sara Kaaman och Kepsen och munkisen tillhör den även fotograferande Mikael Bengtsson.
Det enda jag äger i kreationen är de flottiga brillorna och den lilla tischan som sticker upp i dragkedjans måttfulla slits.
Och den egna kroppen, vem äger den egentligen? Vid fototillfället var den nog fri, men inte min egen.

Men nog om ägandefrågor - till sjalen!
Det här är en mycket speciell sjal. Tunn som silke (kanske till och med I silke) med skirt hjärnsubstansmönster i vitt och orange.
Den är knuten kring skallen med snärt och styrka och skapar en "do-rag"-känsla med tillägg av en liten rosettliknande knytning vid vänster tinning.
Kepsen placeras sedan över. Den täcker eventuella misslyckade bakhuvuden.
Munkhuvan är frivillig men tillför.

Hur kändes det då att klä sig med hjärnan på utsidan endast täckt av en keps och en huva?
Som jag minns det, var jag lycklig. Inte många såg att det var en hjärna.
Jag upplevde även att jag såg "lite ut som en kille" och det gillade jag mycket. (ständigt denna paradox kring att vilja ha och vilja va).
Men trots lyckokänslorna har ensamblen inte upprepats, eftersom fjädrarna, som sagt, var lånta.

Det är en svår sits, tänker jag nu, att vara lycklig i andras kläder. Så man darrar av förtjusning och jag skulle aldrig förvägra mig själv denna upplevelse. Men trots allt ligger ett lika silkestunnt och hjärnsubstantskirt vemod över hela skalpen kvar, och rinner ner över bröstkorgen när jag påminns.
Men så är ju saknad något vackert.

3 kommentarer:

  1. Jag upplevde även att jag såg "lite ut som en kille" och det gillade jag mycket. (ständigt denna paradox kring att vilja ha och vilja va)


    PRECIS SOM JAG ALLTID KÄNNER!! Oftast med hundar, att jag vill va en hund. Eller ha en. Hundar kan också ha sjalar (eller en scarf), runt halsen. Helst om man är en schnautzer, eller nån annan med en såndär fyrkantig nos.

    Men skit i det nu. Fan vad snygg du är i sjalen och kepsen och sen luvan på det!!! JAG VILL OCKSÅ GÅ SÅ! Men skulle aldrig kunna, här på skolan. Fan vad skolan begränsar mig. Det är därför jag svär så mycket här i inlägget, för det får jag aldrig göra här. På skolan.

    /Elin

    SvaraRadera
  2. P.S och sjalen, jag tänker på det skira silket, och då tänker jag på Duras bok Älskaren, hur hon, femtonåringen går omkring i en skör silkesklänning som blivit lite rostbrun, för att silke tydligen ofta blir det. Visste du det? Visste du att sjalen kan bli rostbrun med åren?

    Nu är du lite som den femtonåringen, Ylva. Nu kommer du att få en kinesisk älskare.

    /Elin

    SvaraRadera